Copii ai erei digitale

Martin L. Kutscher

 

Un tată se plânge de copiii lui pentru că în reuniunile de familie stau pe telefoanele lor. El spune: „m-au făcut să simt că am grijă de niște pisici, deși nu vreau ca ei să facă altceva decât să fie liniștiți.”

O mamă spune că fiica ei adolescentă nu-și părăsește niciodată telefonul, iar dacă vrea să reducă timpul pe care îl folosește și să o țină departe de el, țipă furioasă ca un dependent pentru că este împiedicată să-și ia drogul!

Tu însuți, prietene, dacă ești atent, vei descoperi că telefonul tău este lângă tine tot timpul chiar și atunci când dormi și că toți cei pe care îi întâlnești pe stradă, se uită la ecrane ca niște „zombie”.

Desigur, părinții sunt acum îngrijorați de utilizarea excesivă de către copiii lor, a dispozitivelor electronice și a internetului. Își pun întrebări precum: „Sunt copiii mei cu adevărat sinceri în nevoia lor de internet pentru studiu și activități?” „Timpul pe care îl petrec pe internet este bun pentru ei sau îi privează de o viață normală?” Dacă le interzic să-l folosească, îi rănesc și îi fac să se simtă inferiori semenilor lor sau îi protejez?

Ne putem întreba dacă efectele telefoanelor și dispozitivelor moderne asupra noastră sunt limitate la pierderea timpului sau există o latură neagră pe care trebuie să o vedem.

Cineva ar putea reacționa imediat: de ce susții că toate dispozitivele digitale sunt negative? Pot fi utile în multe feluri, nu te uiți vreodată și la partea pe jumătate plină a paharului?

Ei bine, prietene, ai dreptate, dispozitivele digitale nu sunt lupi și monștri, dar nici îngeri nu sunt! Nimeni nu poate nega utilitatea internetului și a dispozitivelor digitale precum televizorul, telefonul, iPad-ul etc. Și nimeni nu neagă că avem acces ușor la o cantitate mare de informații care nu erau disponibile înainte, și că noi putem comunica oamenilor de la capătul celălalt al globului. Pe lângă faptul că oferă oportunități de afaceri prin Internet, pun capăt tuturor tranzacțiilor guvernamentale și bancare, iar viitorul deține încă multe avantaje pentru noi, dar datorită utilizării excesive a acestor dispozitive, au apărut multe efecte negative, uneori catastrofale.

Unele sunt referitoare la calitatea conținutului: copiii își insultă părinții și îi înjură. De ce se întâmplă asta? Toată mass-media (televiziunea, telefonul, internetul, cântecele, filmele și videoclipurile) contribuie la construirea sentimentelor, fie că sunt sexuale sau violente la copii, ceea ce înseamnă că acestea afectează foarte mult  ce ne intră în minte și ne afectează și comportamentele, așa că nu fi surprins când găsești un copil care își jignește amândoi părinții. Începe să devină ceva normal.

De asemenea, unele studii au demonstrat că filmele și videoclipurile care includ oameni ce fumează sau oameni care beau alcool – și bineînțeles că aceste scene sunt larg răspândite – afectează copiii și îi fac să accepte ideea de a fuma, de a bea alcool odată cu debutul pubertății.

Puteți observați ușor că majoritatea filmelor, videoclipurilor și cântecelor au devenit pline de idei despre moarte, crimă, sinucidere, abuz de droguri și sex, iar copiii adoptă „indiferența” față de orice până își devorează viața!

Și mai rău, internetul permite oamenilor să-și dezvăluie informațiile private unor persoane ale căror intenții nu le cunoaștem, și astfel încurajează adolescenții pentru descrierea și fotografierea corpului lor pentru necunoscuți!

Cel mai mare dezastru este că aceste site-uri îi fac pe oameni să-și împărtășească viața de zi cu zi și să încalce orice confidențialitate pentru ei în schimbul unor opinii. Cum „bloggerii” afișează imagini false despre viață, îi fac pe tineri să simtă că viața este întotdeauna perfectă și fericită, așa că se enervează pe viață pentru că nu pot ține pasul cu ei, pentru că se creează iluzia că oamenii normali călătoresc în fiecare zi, mănâncă în cele mai luxoase restaurante și, atâta timp cât viața reală nu este așa, se vor simți deprimați și nemulțumiți de realitate.

Cum crezi că vor crește copiii care trăiesc în acest dezastru?

Desigur, dacă vorbim despre avantajele fizice, psihice și educaționale pe care le provoacă ecranele digitale, atunci nu este nimic rău în asta! Însă ecranele digitale ne consumă mult timp fără să ne dăm dea seama, iar majoritatea copiilor și adulților petrec între 8 și 11 ore pe zi în fața ecranelor. Acest număr mare de ore a produs o generație distrasă, care poate fi atentă doar pentru perioade scurte, fie în studiu, fie în comunicarea cu ceilalți; a afectat gândirea critică și capacitatea de a efectua temele. Profesorii de școală au observat probleme semnificative cu scrierea, comunicarea personală și capacitatea de a forma propoziții, au observat că elevi au devenit mai înclinați să răspundă cu propoziții scurte, că utilizarea dispozitivelor digitale în școli și universități a afectat foarte mult înțelegerea și concentrarea din cauza distragerilor și a lipsei de utilizare a hârtiei și a stiloului care ajută la înțelegerea profundă și constantă a informațiilor.

Acum vreau să vă explic efectele dispozitivelor digitale în familie și unele simptome medicale:

Când copiii tăi vor crește, nu își vor aminti banii pe care i-ai împrumutat pentru ei, nici nu își vor aminti de munca de toată ziua pentru a le oferi un nivel bun de trai, dar își vor aminti de vremea când ai fost acolo, mângâierea ta, umerii lor și își vor aminti că i-ai susținut tot timpul. Acest lucru nu se va întâmpla, desigur, dacă îi privezi de dreptul lor natural de a petrece timp cu tine, de a discuta și de a se juca în natură cu prietenii. Dar dacă ei și în mare măsură tu, petreceți întreaga zi pe internet sau în fața televizorului,  în loc să le insufli obiceiul contactului zilnic cu tine, le faci mai mult rău fiind departe de ei.

Internetul și dispozitivele digitale nu numai că ne dăunează nouă dar mai ales copiilor dacă își petrec timpul singuri în fața televizorului sau a oricărui alt dispozitiv. Autismul dobândit este o recentă problemă de sănătate, datorată stilului de viață sedentar, pasiv, petrecut excesiv pe internet, indiferent de dispozitiv. Considerând Internetul ca un refugiu sigur pentru cei care au dificultăți în comunicarea cu oamenii, el este foarte atractiv pentru persoanele cu tulburare din spectrul autist, deoarece nu au nevoie să-și folosească exprimarea verbală sau facială și nici limbajul corpului ca în comunicarea normală.

Ei pot întârzia să răspundă fără a fi trași la răspundere, pot afișa caracterul pe care și-l doresc, pot găsi persoane care le sunt asemănătoare și, bineînțeles, își pot regăsi cu ușurință interesele, pot aprofunda și viziona conținutul pe care îl doresc, pot compensa astfel nevoia de dragoste oricând, ceea ce îi ajută să scape de presiunile lumii reale.

Statisticile au demonstrat că adolescenții cu autism folosesc dispozitivele digitale mai mult decât cei cu caracteristici neurologice normale.

Acest lucru se adaugă impactului negativ la persoanele cu ADHD sau tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție. Rata dependenței de internet în cazul lor, este cu 25% mai mare decât cea a unei persoane obișnuite, ceea ce reduce cu siguranță șansele oricărei activități pozitive precum practicarea sportului sau frecventarea cluburilor ce presupun contact real cu oamenii. Ei își reduc astfel posibilele oportunități de activități care îi i-ar face capabili să controleze izbucnirile emoționale și să-și întărească atenția, interacțiunea socială și autocontrolul.

Întrebarea aici este: Cum apare dependența de internet?

Întreaga problemă are de-a face cu oboseala sufletească resimțită pe parcursul zilelor monotone, cu lipsa unei vieți productive, cu dorința de plăcere sau cu dorința de a scăpa de gânduri presante. Dacă viața ta este „goală”, poți crede că Internetul este primul refugiu în care îți petreci timpul sau în care încerci să evadezi. Deschizi un anumit joc, de exemplu, pentru a te odihni sau pentru a ieși din gândurile tale triste, sau pentru că îți este sete de distracție, iar din acest moment corpul tău, prin neurotransmițători, produce dopamină. Din punct de vedere psihologic, asta înseamnă că plăcerea pe care corpul a simțit-o, devine nevoie, de aceea va căuta să o repete. Dar treptat organismul are nevoie de un stimul de fiecare dată, unul mai mare, așa cum e cazul dependenților care, în timp, au nevoie de o doză mai mare de drog, deoarece creierul lor nu mai este mulțumit cu doza mică.

Te vei simți foarte supărat dacă cineva încearcă să te oprească sau să-ți reducă utilizarea internetului, iar simptomele de dependență cresc cu timpul .

Ok, o altă întrebare este: unele activități sau site-uri ne fac mai dependenți decât altele?

E adevărat, prietene, activitățile de pe Internet variază în ceea ce privește efectul lor de dependență. Unele au un efect slab, cum ar fi comunicarea cu prietenii și familia adevărate. Efectul acestui lucru este mult mai mic decât comunicarea cu străini sau prieteni virtuali, și desigur, utilizarea Internetului pentru a căuta anumite informații, are un efect de dependență foarte slab.

 

În ceea ce privește activitățile interactive precum chat-ul sau jocurile, în special jocurile electronice de simulare, acestea au un caracter aparte captivant și sunt multe site-uri care cunosc tipul videoclipurilor care îți plac și le pun clip după clip, astfel încât dacă termini pe primul, te atrage următorul titlu; urmărești următorul clip și așa mai departe până când vei fi surprins că ziua ta s-a terminat. Fără să-ți dai seama, în timp, devii dependent de acest obicei și plăcerea ta devine „Tiktok”, „Facebook” și multe alte site-uri de acest fel.

Cum tratăm dependența de internet?

Desigur, este mai bine să previi decât să vindeci și atunci când observi semnele problemei, acestea trebuie rezolvate imediat. Așa că  atracția excesivă pentru internet mai mult decât comunicarea umană sau sentimentul de a fi pierdut fără telefon, de a-l căuta ca un nebun dacă ai ratat un moment, și alte semne de acest fel, îți spun că  este momentul pentru a preveni și a reduce utilizarea Internetului. Trebuie să stabilim reguli de utilizare, cum ar fi setarea unei anumite ore pentru un tip de conținut. Va fi dificil, pentru că nimeni nu va dori să se simtă izolat de tot.

Este mai bine să simți că ești mai puternic decât dependența oricărui obicei și că ești capabil să te stăpânești, că te poți detașa de internet, ca și când i-ai spune: te voi ține departe de mine, ești slab și incapabil să mă controlezi.

Știi desigur că utilizarea dispozitivelor moderne și a internetului a devenit o necesitate în școli și departamente guvernamentale, așa că scopul nostru nu este să le îndepărtăm complet în și după tratament, ci să raționalizăm consumul, să le utilizăm corect, așa că trebuie să stabilim un obiectiv înainte de a deschide dispozitivul, de exemplu, îți spui: îl voi folosi doar pentru a căuta informații, a lucra sau  a citi e-mail-uri de la ora X la ora…Y.

Trebuie să definești în linii mari ce urmează să faci, cum ar fi de exemplu: nu voi deschide internetul, chat-uri, după ora 12 decât în caz de necesitate, nu voi juca cu excepția anumitor zile. Astfel, această limitare te face foarte hotărât și îți păstrează timpul și cantitatea optimă de informație accesată de creier la limita ce te protejează de dependență.

În ceea ce privește intervențiile terapeutice, precum interviurile motivaționale, terapia cognitiv-comportamentală, terapia comportamentală investigativă și terapia de familie, acestea trebuie efectuate de un terapeut specializat în tratarea dependenței, așa că nu vom vorbim acum despre ele, pentru că au nevoie de un specialist, dar dacă doriți, le puteți extinde cu ajutorul rezumatelor de carte.

Ok, unii părinți se întreabă: „cum îmi protejez fiul de riscul intrării în stadiul de dependență?”

În primul rând vei stabili niște limite până când va crește și va fi capabil să-și stabilească el însuși aceste limite, iar una dintre cele mai importante pentru prevenirea dependenței este reducerea timpului de utilizare a mediilor digitale la doar două ore pe zi.

Dar atenție, pentru copii problema nu este doar timpul îndelungat pe care îl petrec pe internet, ci și conținutul care le este arătat, așa că este mai bine să folosești „controlul parental” din dispozitive și site-uri, atât pentru timp cât pentru conținut.

În al doilea rând este necesară dezvoltarea atenției voluntare la copil, făcându-l să simtă că este proprietarul deciziei sale și că are conștiința de sine care îl face să-și asume un anumit interval de timp pentru folosirea internetului. Aceasta se realizează prin următorii pași :

În primul rând, să tratezi pozitiv cererea lui. Când îți spune că dorește să folosească internetul sau să vizioneze videoclipuri, de exemplu, răspunsul tău este: „OK, dar după ce ți-ai terminat temele”; sau „OK, dar trebuie să termini înainte de asta…”.  Cel mai important este să nu spui „Nu”, mai ales și fără motivarea lui, pentru că doar cuvântul „nu” dezvoltă încăpățânare și sfidare, iar copilul poate folosi internetul fără știrea ta.

În al doilea rând, să te comporți calm și să stabilești reguli clare cu privire la timpul permis pentru deschiderea internetului, locația dispozitivului și tipul de conținut permis. Acest lucru trebuie să se întâmple într-o reuniune de familie în care toți membrii ei cunosc regulile și poate fi precizată o pedeapsă pentru încălcarea lor.

Și, în sfârșit contează să te întrebi: pentru ce rol îmi „setez” copilul?

Copiii tăi te urmăresc și te imită, așa că ceea ce faci în fața lor este întotdeauna adevărat. Ești modelul pe care ai vrea să-l urmeze copiii tăi? Este adevărat că îți tratezi telefonul ca și cum ar fi parte din mâna ta, nu-l lași nici măcar la masă sau în reuniunile de familie și apoi le spui să reducă utilizarea internetului?

Sau dorești să îți faci fiul conștient că trebuie să se supravegheze și să facă diferența între rău și bun? Ai fost deschis și calm în fața copiilor tăi? I-ai făcut să simtă că ești refugiul lor sigur și că indiferent de ceea ce au făcut, tu ai fost încrederea și siguranța la care ar trebui să se întoarcă oricând, chiar dacă ai fost trist sau dezamăgit de comportamentul lor online?

Chiar dacă nu ai copii, prietene, trebuie să te pregătești de acum fiind conștient de faptul că următoarea generație nu va fi distorsionată, dependentă de internet, lipsită de principii și valori, că trebuie să îi ajuți pe cei din jur pentru a echilibra viața digitală cu viața reală .